Kuten tuolla siilien sairasosastolta voidaan lukea, olin viime yönä jo 101 % varma, että nyt tuli noutaja Anemonelle. Kuuden vuoden siilistikokemuksella ei asiasta ollut epäilystäkään. Siili oli aivan puolikuollut eikä päässyt edes kyljeltään jaloilleen. Oli siis täysin varmaa, että tänään ei ole muuta tehtävissä kuin varata eläinlääkäristä se viimeinen palvelus...
Saimme ajan puoli yhdeksi ja niin puolilta päivin pakkasimme autoon arkun ja lapion ja minä varustauduin tummilla laseilla ja nenäliinapaketilla. Olin aamulla vilkaissut Anskun pesään, että onko se edes elänyt tähän päivään asti. Siellä se jyhmötti edelleen liikkumatta, nyyh!
Sitten siili kantokoppaan ja suruisin mielin liikenteeseen. Pian alkoi kopassa kuulua tuttu melske ja nostin kopan silmieni tasalle. Ja kas! Tuttu tuikea naamahan se sieltä raoista kurkisteli! Kirkkaat silmät katselivat ja kostea kuono tökki kopan raoista!!!
Anemone oli hyvinkin jaloillaan ja remmasti ihan kuin ennenkin!! Soitin Tiinalle, että mitä hemmettiä nyt tehdään?? Kun siili oli ihan kuoleman kielissä ja nyt oli kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan?!
Tuumittiin, että viedään eliö eläinlääkärille syyniin enivei.
Eläinlääkäri kutsui meidät sisään jo nukutusruisketta käsiinsä hapuillen. Mentiin ineen ja sanoin, että iskeköön minuun salama, jos mitään tästä jutusta tajuan, mutta tämä siili virkosi ihan täysin tässä matkalla! Eläinlääkärimme vilkaisi siiliä ja totesi, että eihän me mitään tässä tehdä, siili on kunnossa. Selvä horrostamistapaus, antakaa sille kananmunan keltuaista. Ei maksa mitään, näkemiin kiitos!
Nämä naurut tarjosi teille Pirjo Y, suuri siiliasiantuntija. Horrostaminen...horrostaminen...olen joskus kuullut sanan...
Ps. Vaadin, että se alaleuka tutkitaan, koska olin viime yönä näkevinäni siinä ilman muuta kasvaimen. Eläinlääkäri totesi, että sillä on vain melko lyhyt alaleuka ja yläpurenta. Leuassa ei näkynyt tänään enää mitään kummallista!!!!!!!!!!!
Ps. 2. Lapset tunnustivat, että eräänä iltana oli takaovi jäänyt auki ja koko alakerta oli ollut kylmillään.
Ps. 3. Jos joku tarvitsee tietoa siiliasiantuntijalta, niin kysyköön joltakin muulta kuin minulta...