Ja vaikka sen siilin saisikin matkustamoon, niin on sen hoidosta niin paljon vaivaa etten ainakaan itse ottaisi mukaan lomamatkalle (ulkomaille). Missä pitäisit siilin hotellissa? Miten kantaisit sen juoksupyörän Suomesta asti? Miten säilyttäisit sen ruuat, jos se ei suostuisikaan syömään kuivattuja ötököitä? Pystyisitkö pitämään asunnon tarpeeksi lämpimänä ja vedottomana? Mikä hotelli ylipäätään hyväksyisi siilin huoneeseen?
Ja oma huolenaiheeni olisi myös se, että mitä jos siili ei perillä pääsisikään lentokentältä pois, eri mailla ja jopa kentillä ja lentoyhtiöillä on eri säädökset siitä, mitä elikoita voit tuoda maahan ja millä papereilla.
Tietysti jos lomallasi tarkoitat Suomen sisällä reissailua, voi siilin aivan hyvin ottaa mukaan, kunhan huolehtii kaikista sen tarpeista. Ja silti voi tulla ikäviä yllätyksiä keskellä yötä lomamökillä, joita ei ole osannut ennakoida. Itse koen siilin kanssa reissaamisen hyvin hankalaksi ja stressaavaksi molemmille osapuolille.
Mutta kuten täällä jo sanottiinkin, paras vaihtoehto on viedä siili hoitoon siilistille, joita tämä palsta on pullollaan
He osaavat varmasti hoitaa pientä, eikä tälle aiheudu turhaa stressiä pitkästä matkaamisesta.
Itse olen semmoinen pessimisti ja ylihuolehtija etten ikinä voisi antaa siiliäni ei-siilistin hoitoon. Toistaiseksi en ole törmännyt yhteenkään ei-siilistiin joka osaisi käsitellä ja hoitaa siiliä luotettavalla tavalla.