Täytyy sen verran kyllä sanoa (ihan ystävällisessä hengessä yhäkin
), että yhden "lapsikasvattajan" tunnen lähemmin ja hänkin oli jo teini-ikäinen epäonnistuneiden poikuiden sattuessa. Ne epämuodostuneet klöntit, mitä "siilinpoikaset" olivat syntyessään, oli jotain ihan järkyttävää katseltavaa. Ja yksi niistä oli vielä elossakin, mönki epämuodostuneilla "lonkeroillaan" eteenpäin.
Ja tätä teini-ikäistäkin mietin pitkään, että mitenhän tästä selviää.
Tutkittuahan on, että vasta lähempänä 20vuoden ikää ovat aivot kehittyneet aivan täysin ihmisellä (älkää nyt kysykö mistä tää tuli, kun en muista lähdettä).
Ja tosiaan teinikin on jo aika eri kun lapsi. Toki lemmikin kuolema on kasvattava kokemus, mut ei sitä nyt ihan kaikkea tarvii nähä
Sekin on jo lapselle kova pala, että lemmikki viedään viimeiselle matkalle eikä enää palaa.
Itse suosittelen kyllä kasvatusta jokaiselle asiaan perehtyneelle (niin lajiin kuin itse kasvatukseenkin) aikuiselle , jos vaan mielenkiintoa riittää ja muhun saa olla yhteydessä vaikka sähköpostitse, jollei täällä halua puhua.
Mielipiteitä siilien(ja lasten-)kasvatuksesta on yhtä paljon kun ihmisiäkin, musta on ihan kiva keskustella niistä rauhanomaisesti välisähkön jälkeen
Nyt on asia on (mun mielestä) ihan rauhallisissa uomissa.
Toisaalta heitän vielä loppuun yhen mielipiteen.. Koiria on ollut lemmikkinä parikymmentä tuhatta vuotta (muistaakseni), kun taas siilejä muutamia vuoskymmeniä. Näiden kahden lajin kasvattamista ei siis pitäisi vertailla mun mielestä keskenään.
T.Koirankasvattajan tytär