1. Tapauskohtaista. Miehelläni on astma ja itse olen valikoivasti allerginen kissoille. Kolmesta siilistä ei ole tullut oireita kummallekkaan. Paras olisi testata allergisoivuutta esmes nyt kesän tullessa hoitosiilillä, mutta sekään ei takaa etteikö allergia puhkeaisi myöhemmin altistuksesta.
2. Voi toki pitää vapaana, mutta kuten jo edellä sanottiin, niin sitten kyllä pitää heilua suht tiuhaan mopin ja muiden siivousvälineiden kanssa. Meillä lämpötila siilihuoneessa on 24 astetta, kun yksi meinaa alkaa horrostelemaan jos lämpötila on alle 22 astetta.
Valkovatsat eivät kiipeile, mutta saattavat vähän maistella ja kokeilla onko esim. kaapin nurkka syötävää. Pitkäkorva taas kiipeilee yllättävän ketterästi ja käyttää hampaitaan esimerkiksi yrittäessään murtautua kaappiin
3 ja 4. Minun eläinkaupasta ostamani yksilö tottui ja onkin vallan mussukka. Tosin kaupan omistaja on tuttuni ja muista kaupoista ostaisin mitä tahansa eläintä hyyyyyyvin harkiten. Sitten taas aluperin kasvattajalta lähtöisin oleva, entiseltä omistajaltaan n. 2 vuoden ikäisenä tullut VV on melkoisen arka vieraita kohtaan vaikkakin minulle on nykyisin ihana mussukka. Useampi kuukausi meni ennenkuin esimerkiksi sain nostaa syliin ilman kauheasti tuhisevan ja puhkuvan piikkipallon ilmaantumista. Ja sitten EP...No se on EP
Erittäin "koiramainen" ja reipas kaveri. Ei tykkää yhtään sylittelystä ja käyttää hammaskalustoaan suht ahkerasti mielipiteensä ilmaisuun
Mutta enemmän hereillä myös päivisin ja enemmän seurattavaa kaikkine metkuineen. EPtä en suosittele ensimmäiseksi siiliksi ainakaan omien kokemuksien perusteella tai sitten pitää tiedostaa mitä ottaa ja alistua elämään EPn ehdoilla.
5. Joo ja ei. Meillä Viivi on melkoinen sottapytty eikä ole oppinut hiekkikselle, mutta tekee tarpeensa aina samaan kohtaan (paitsi silloin kun tyhmä orja siirtää hiekkiksen siihen
). Wiljo tekee aina joko juoksupyörään tai hiekkikseen. Yleensä ensin herättyään isoimmat hiekkikseen, mutta sitten yön aikana saattaa pienempää tavaraa tulla juoksupyörään. Mutta siis melkoisen siisti siiliksi. Ja EP osaa mennä n. 95% tapauksista jopa vapaana ollessaan omalle hiekkikselleen tarpeilleen. Myös juoksupyörästä lähdetään hiekkikselle ja juoksupyörä onkin paljon siistimpi kuin valkovatsoilla.
Eli sanoisin kyllä siilien olevan niin paljon yksilöitä, että ei voi sanoa siilien käyttäytyvän tai kesyyntyvän juuri tietyllä tavalla tai olevan tietyn luonteisia.
Kehottaisin kuitenkin ostamaan siilin kasvattajalta, koska ovat suuremmalla todennäköisyydellä terveitä sekä enemmän käsiteltyjä näin tutustuminen uuteen perheenjäseneen on helpompi aloittaa. Ja kasvattajalta saa yleensä elinikäisen tuen ja oikeita neuvoja siilin hoitoon liittyen.