Purkitetut/tölkitetyt/kuivatut jne. hyönteiset ovat kuolleita, eri tavoilla valmistettu kauan säilyviksi. Näitä saa tilattua Suomesta kohtuuhintaan osoitteesta <a href="http://www.petshop.fi" target="_blank" rel="nofollow">www.petshop.fi,</a> eläinkaupoissa ovat kalliimpia.
Ruoat voi laittaa kaikki samaan kuppiin. Kuivaruoka kannattaa laittaa eri kuppiin, koska jos sitä jää syömättä niin ei tarvise heittää pois.
Siilille ei kannata antaa koiranruokaa, koska siinä on huonompi koostumus kuin kissanruuassa. Kissan märkäruokiakaan ei kannata antaa, koska silloin uloste haisee extrapahalle ja sitä tulee yllin kyllin. Siili ei tutkimusten mukaan syö luonnossa kasviksia, ei siis marjojakaan. Jotkut kuitenkin antavat kasviksia, itse en näe sitä tarpeelliseksi, jotku kasvikset saattavat olla jopa haitallisia, kuten käy ilmi uusimmasta Siliumista (jäsenlehti, voi kysellä hallitukselta, en tosin tiedä keneltä nykyään...).
Siilin ruokintaan kuluva summa riippuu monesta tekijästä, kuten siitä mistä ruuat ostaa ja mitä siilille tarjoaa, kasvattaako itse jne. Itse arvioisin, että pääosin ostohyönteisillä elävä siili kuluttaa siinä 40e kuukaudessa ruokaan.
Suurin osa siileistä kakkii siinä missä hätä on suurin, usein juoksupyörään, jolloin koko eläin saattaa olla siinä ihtessään.
Jotkut tekevät enemmän tai vähemmän tarpeitaan laatikkoon, mutta sen varaan ei kannata laskea.
Riippuu siilistä mihin aikaan se herää. Itselläni on ollut yksi yksilö (ep) joka oli lähes joka päivä myös päiväsaikaan hereillä. Yksi, joka heräsi vain kun oli pimeää ja hiljaista, joka talvella saattoi tarkoittaa viittä iltapäivällä, mutta meni heti takaisin piiloon kun tulimme töistä kotiin. Yksi heräilee siinä yhdeksän, kymmenen aikoihin. Siilit harvemmin leikkivät, vaan niiden kanssa oleminen on niiden puuhastelujen seuraamista ja sylissä pitämistä, hoitamista. Ep:t ovat kyllä seurallisia ja leikkisiäkin, mutta mielestäni ep ei sovellu vielä ikäisellesi nuorelle rajuutensa ja aggressiivisuutensa vuoksi. Siiliä ei kannata varsinaisesti ruveta herättelemään aikaisemmin, mutta sitä voi koittaa houkutella esille ruualla ja pimeydellä, hiljaisuudella. Herätteleminen aina rasittaa eläintä turhaan.