Minä, siili ja allergiani

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja lafleur » 25 Huhti 2009, 12:26

Itse olen sitä mieltä että ihmiset luopuvat lemmikeistään vähän turhan helposti ''allergian'' takia.. Ymmärrän toki jos henki menee tukkoon eläimen läheisyydessä että se on vakava syy ja luopuminen on aiheellista.

Kaikkien pitäisi muistaa, että joka ainoa lääkäri on tosi tiukka sanomaan että jos on mitään allergiaa tai edes epäilystä että olisi allergia lemmikkieläimeen, täytyy siitä luopua. En tiedä mistä tämä linja johtuu, mutta sen takia monet ovat luopuneet lemmikeistään liiankin helpolla. Kun minulla todettiin astma ollessani n.8vuotias, jokainen lääkäri käski hankkiutua eroon pitkäturkkisista koiristamme, vaikkei minulla koira-allergiaa edes todettu. Onneksi pidimme koiramme, niistä ei ollut mitään haittaa terveydelleni ja vielä kaikenlisäksi sain myöhemmin diagnoosin ettei minulla mitään astmaa ole ollutkaan. Että se siitä lääkäreihin uskomisesta.

Ikäväkseni olen huomannut, että minulle on kehittynyt siiliallergia. Ensimmäisen kerran tajusin oireet noin puoli vuotta sitten. Puhuin lääkäreiden kanssa oireista ja mitä mieltä he ovat. Jokainen sanoi heti että siili pois vaan tai sitten lopetan sen käsittelyn. Ja tässä on kyseessä pelkästään paukamien nousu iholle siilin esim. nuoltua kättäni tai oltua sylissäni.

Poikakaverillani todettiin kissa-allergia hänen ollessaan 10vuotias. Lääkäri käski luopua perheen kissoista ja näin tehtiin. Vaikka varsinaisia oireita ei edes ollut. Kissasta luopuminen oli hänelle todella rankkaa, mutta äitinsä totteli lääkäriä muuta ajattelematta. Nyt poikakaverillani on taas kissa, ollut jo 1,5 vuotta. Allergia on edelleen ja oireiluna nenän tukkoisuutta ja silmien kutinaa. Se on hänelle kuitenkin vain pieni miinus, sillä lemmikki on niin rakas etteivät nämä oireet mene sen edelle.

En halua tuomita ketään allergikkoa lemmikistä luopumisesta, mutta kehotan käyttämään omia hoksottimia ja punnitsemaan oireiden todellista häiritsevyyttä, ennenkuin ottaa ainoaksi vaihtoehdoksi lääkärin määräyksestä eläimestä luopumisen.
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 25 Huhti 2009, 15:30

Tiedän lafleurin mielipiteen lääkäreistä olevan "yleinen totuus", mutta ehkä juuri siksi pitääkin kertoa omista kokemuksistani astman ja lemmikkien kanssa.

Ensinnäkin, minä kysyin sekä omalääkäriltäni että työkaverina olleelta toiselta lääkäriltä mielipidettä chinchillasta luopumisesta viime kesänä, kun omat oireeni olivat alkaneet sen ottamisen jälkeen (puoli vuotta aiemmin) ja astmaa tutkittiin. Kumpikin lääkäri sanoi, että astmaatikon ei tarvitse luopua lemmikeistä, jos oireita ei ole. Lisäksi tältä työkaveriltani kuulin tämän linjauksen olevan vanhanaikaista absoluuttista nollalemmikkilinjaa suositumpi nykyään. Toisaalta hän myös muistutti siitä, että JOS oireita on ja lemmikistä ei luovu, seuraukset keuhkoille olisivat vuosien saatossa aika rankat. Tästä melko puolueettomasta linjasta johtuen jouduin tekemään ihan itse sen todella raskaan suuntaan ja toiseen jahkailun, voinko elää jatkuvien oireiden kanssa ja entä jos se ei johdukaan chinchilloista. Lopulta päädyin itse tuollaiseen väliaikaiseen luopumiseen chillasta ja yhtäkään pahaa astmakohtausta en ole sen jälkeen saanut, ajoittaista ahdistusta totta kai saan vieläkin. Totta kai mietin koko talven, että entä jos voisinkin vielä kenties ottaa sen takaisin, mutta päädyin kuitenkin lopulliseen luopumiseen. Henkilökohtaisesti sanoisin, että lääkärin käskemä eläimestä luopuminen olisi ollut "helpompaa", siitä olisi vain voinut syyttää lääkäriä. Toisaalta arvostan ihan mielettömästi heidän asennettaan.

Kysyin omalääkäriltäni muuten myös tammikuussa siiliallergiastani. Hän ei ottanut puolella sanallakaan puheeksi siilistä tai edes sen käsittelystä luopumista, vaan kuittasi oireet ihon yleisenä herkkyytenä. Liekö sitten parempi näin päin, en tiedä.
Natsuko
Member

ViestiKirjoittaja veerakoo » 25 Huhti 2009, 18:56

Kiitos Natsuko neuvoista :)

Päätettiin, että kun kesä tulee niin Elmeri siirtyy lämpimään leikkimökkiin asumaan kesäksi. Senaikaa katsotaan jatkuuko tä sama ahdistus, ja jos se loppuu niin elmeri myydään 8<, jos ei lopu niin aletaan tutkia että mistä tää johtuu..
veerakoo
New member

ViestiKirjoittaja lafleur » 25 Huhti 2009, 22:50

Oli kiva lukea viestisi, Natsuko.

Itse kun olen törmännyt tämän nollalemmikkilinjan edustajiin, ajattelin että ovat lähes poikkeuksetta kaikki sellaisia. Ollaan kuitenkin tosi usealla eri lääkärillä oltu näihin asioihin liittyen. Toivotaan että linja muuttuu lemmikkiystävällisemmäksi.

Ja veerakoolle tsemppiä, toivotaan että kyse ei ole vakavasta siili allergiasta!
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 26 Huhti 2009, 11:20

Itsekin kyllä odotin kauhulla lääkäreiden reaktiota. Kyllähän tuo lemmikkivastaisuus tuntuu istuvan lääkäreissä tiukassa. Ehkä sielläkin sukupolvenvaihdos tuo muutoksen tuulia, nämä molemmat lääkärit kun ainakin ovat melko nuoria. Olen kyllä itsekin nähnyt senkin lääkärin, joka kielsi kaiken karvaisen ikinä koskaan, koska sain kissoista silmien kutinaa. Tämä oli siis ennen astmaa, kun MITÄÄN muita oireita ei ollut :P

veerakoolle tsemiä täältäkin! Toivottavasti syy oireisiin ei ole siili.
Natsuko
Member

ViestiKirjoittaja pimpe » 29 Kesä 2009, 18:31

no niin... oikeen inhottaa kirjottaa tänne ku on niin kamala asia! eli mun Pippa neiti on ollu meillä nyt n.8kk ja nyt ollaan havaittu että meillä pojalla on nenä vuotanu suht kokoajan kevään aikana ja jatkuu nyt kesällä, paitsi kun lapset oli 2viikkoa mummulassa maalla ni ei ollu nuhaa ja kun tuli kotiin niin nenä alko valumaan ja nyt ollu viikon toisella mummolla ja oireet hävinny! ja ikävä kyllä järki sanoo että,sen aiheuttais siili! poika 7v ei kauheesti oo tekemisissä pipan kanssa mutta kun neiti siinä olohuoneen nurkassa asustaa ja kulkee koko asunnossa vapaana,
Oon kamalasti yrittäny pitää oikeen siistinä pipan "kämppää" mut ei ole apua ollu ja sen verran oon pipan kulkemista rajottanu ettei pääse enään makuuhuoneisiin mutta en viittis kokonaan kaappiinas sulkea kun kumminkin on tottunu vapaana vipeltämään.huoli on kova sekä pojasta että siilistä, niinpä kysynkin vinkkejä siihen et onko kellään vastaavaa tilannetta ollu ja onko pystynyt jotain tekemaan asian eteen? vai onko luopuminen ollu ainoo vaihtoehto? Kuten varmaan kaikki arvaa niin pippa on mun vauva enkä haluais siitä luopua mutta en voi sitä pitääkään ellei ratkasua löydy:) anteeks jos oli sekavaa:)
pimpe
Member

ViestiKirjoittaja Sam » 29 Kesä 2009, 23:11

Suosittelen pitämään omissa tiloissa, siivoa joka päivä. Pese alussa usein siiliä ja siivoa asunto kunnolla. Sen jälkeen et anna enään siilin olla vapaana huoneissa. Kun olet käsitellyt siiliä pese kädet hyvin. Tuuleta usein ja pidä makuuhuoneessa ikkunaa auki. Vaihda wc- hiekka kristalliin ja pese usein siilin aluset, tarvikkeet.

Mieti voiko jokin siilin ravinto tai alus aiheuttaa allergisia oireita?

Onko hometta asunnossa?
Onko hajuste allergiaa lapsella ?

Vaihda pesuaineet LV tuotteisiin, poista hajusteet yms..

Jos allergia jatkuu niin kysy lääkärin mielipidettä asiaan. Ottakaa allergia testi, joka antaa jotain tietoa.

Voi olla että lapsi on niin allerginen siilille että parasta on luopua eläimestä. Voimia teille päätöksen kanssa!
Sam
Member

ViestiKirjoittaja pimpe » 30 Kesä 2009, 11:05

Pojalla ei mitään muuta allergiaa, vuosien saatossa kaikki mahdollinen käyty läpi kun oli aikanaan ongelmia atooppisen ihon kanssa ja tultiin siihen tulokseen ettei se johdu mistään, se vaan on. meillä itellä on aikaisemminkin ollu eläimiä eikä ole ollu mitään ongelmaa ennen tätä:( hometta ei ole eikä pesuaine ongelmia.
Juteltiin eilen miehen kanssa et jos nyt kun poika tulee kotiin ja sama jatkuu niin luopuminen on se ainoa vaihtoehto, eri asia olisi jos itse oireilisin mutta lasta ei voi "piinata". Vaikka kyllä mun päässä on ajatuksia että jos ulkona kuukkii joku ja se johtuis siitä mutta kukkiihan ne tuolla mummulassa maallakin eikä ole ollu mitään...
pimpe
Member

ViestiKirjoittaja tini » 30 Kesä 2009, 13:07

Ei missään tapauksessa siilin pesua usein!!!! Siitähän se iho vasta kuivuukin ja alkaa hilseilemään. Normaalisti tassupyykille ja jos siili on sotkenut itseään, sitten koko pesulle.
Ruokaan kannattaa lisätä helokkiöljyä ja iholle kokeilla suihkutella esim. vetridermiä. Molemmat auttaa ihon rauhottumisessa. Turha siivoominen vaan nostattaa eläinpölyä ilmaan leijumaan, mutta siistinä toki kannattaa pitää ;)
Kissanhiekka kannattaa tosiaan vaihtaa pölyämättömään, puupelletteihin, jyrsijähiekkaa tai hiekkapuhallushiekkaan. Onhan noita vaihtoehtoja enemmänkin.
tini
Member

ViestiKirjoittaja Sam » 30 Kesä 2009, 16:01

^^ Nytten en ole kyllä samaa mieltä tästä asiasta.

Siiliä pestään vain silloin kun se on likainen. Siiliä voi tälläisessä tapauksessa pestä usein kun kyseessä on allergia. Se mikä tarkoittaa usein, olet varmaan sen käsittänyt väärin tässä tapauksessa?

"Ruokaan kannattaa lisätä helokkiöljyä ja iholle kokeilla suihkutella esim. vetridermiä."

^^ Näitä suosittelen siilille ja ne varmaan löytyy joka siilin omistajaltakin.

"Puupelletteihin, jyrsijähiekkaa tai hiekkapuhallushiekkaan."
^^ Allerginen ei voi käyttää näitä yleensä, altistaa allergialle myöskin.
Sam
Member

ViestiKirjoittaja lafleur » 30 Kesä 2009, 16:13

Sam:

Kun ihminen on allerginen eläimelle, on hän tarkemmin sanottuna allerginen tämän eläimen ihon hilseelle.

Mitä enemmän siiliä pestään, sitä enemmän sen iho hilseilee koska peseminen kuivattaa ihoa ja siileille tämä ihon hilseily on muutenkin yleinen ongelma.

Eli mitä enemmän peset siiliä, sitä enemmän sen iho hilseilee ja sitä enemmän se myös aiheuttaa allergiaa.

Kun ihoa pesemisen sijasta kosteutetaan esim. tinin mainitsemilla öljyillä, vähenee hilseily ja täten mahdollisesti myös allergiset oireet.
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja Sam » 30 Kesä 2009, 16:16

Pimpe : Itse olen lopettanut 5 vuotta sitten marsun kasvatuksen ja muiden jyrsijöiden. Syynä: Home, heinä, puru (hajuste herkkys) yms..

Voimia sinne paljon, lemmikistä luopuminen ei ole helppoa.

Lääkäri sanoi minulle että yhteisvaikutus voi laukasta allergia oireet. Tarvitsee monta allergiaa aiheuttavaa tekijää samaa aikaan jotta oireita tulee. Tai ne voivat olla voimakkaammat silloin ja näkyä enemmän. Kokemuksella tiedän sen, kantapään kautta oppinut ;)
Sam
Member

ViestiKirjoittaja lafleur » 30 Kesä 2009, 16:18

Asia erikseen on, jos siilin päälle valuttaa lämpöistä vettä johon on sekoitettu monta tippaa helokkiöljyä, tällöin iho enemmänkin kosteutuu (ainakin meillä) kuin kuivuu. Mutta öljyä pitää olla niin paljon että vesi tuntuu sormissa liukkaalta. Jos pelkkää vettä valuttaa (eli pesee) iho vain ja ainoastaan kuivuu. Tällä tavoin me saatiin Randan ihon hilseily minimoitua.
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja Sam » 30 Kesä 2009, 16:20

Lafleur : Pesulla ja ihon hoidolla saadaan parempi vaikutus. Vaikka sanotaankin (suositus) että siiliä ei tule pestä sen vuoksi.

Eläimen ihon hilse ei ole ainoa asia joka voi aiheuttaa allergiaa. Allergiaa voi aiheuttaa useampi tekijä samaan aikaan.

Täytyy muistaa että siilit ovat yksilöitä ja niiden iho voi reagoida erilailla. Allergiaa aiheuttaa monesti uloste ja virtsa, jonka takia tulee olla wc- laatikossa hyvä hiekka. Joka puhdistetaan usein ja siilin aitaus pidetään puhtaana.
Sam
Member

ViestiKirjoittaja tini » 30 Kesä 2009, 20:04

Siis et nyt oo tosissas, että jos ihminen saa hengitystieallergiaoireita, suosittelet "hoidoksi" siilin pesua USEIN :O
Tottakai siili pestään muutenkin, jos se on itsensä sotkenu, mut ei pesemisellä saada kyllä ihon hilseilya kuriin...
kokeilepa itse pestä käsiäsi liian usein, niin varmasti kuivuu kädet.

Ja lisäänpä nyt vielä, ettei mistään voi sanoa "altistaa allergialle", jokanen kun on allerginen eri jutuille. Kaikki maailmassa siis altistaa allergialle ;)
tini
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu