Siili-kysymyksiä

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Siili-kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Stafu » 27 Elo 2009, 21:38

Pikkusiskoni on nyt kolmen kuukauden ajan miettinyt siiliä omana lemmikkinään. Hän on 12 ja itse olen 15. Meillä on ollut koiria, hamstereita, gerbiileitä, kissoja, hevosia, rottia, hiiriä, käärmeitä, jänöjä, marsuja, sen sellaisia, mutta ei yhtään kokemuksia siileistä.

Vaikuttaako siilin sukupuoli luonteeseen? Tähän kysymykseen en löytänyt mistään vastausta ja on kyseessä afrikkalainen kääpiösiili. Siskoni hoitaisi siiliä, mutta minä aina neuvoisin ja muuta tarvittaessa. Myös äitini olisi tästä vastuussa, että hoito onnistuu, sun muuta.

Voiko siili purra ja jos voi niin sattuuko se kovinkin paljon? ja onko tämä kovinkaan mahdollista? Eihän siiliä käsitellessä tarvitse hanskoja?
Stafu
New member

ViestiKirjoittaja tini » 27 Elo 2009, 22:28

Sukupuolella ei ole merkitystä luonteeseen, jokanen siili on oma yksilönsä.
Siili voi kyllä purra, mutta harvemmin kasvattajalta ostettu kesy ihmisiin tottunut siili puree. Siiliä pitäisi käsitellä paljain käsin aina :)
Siilin purema kyllä sattuu, mutta ihmeen vähän. Enemmän tuntuu, kun hamsteri tikkaa hampaansa sormesta läpi :D
tini
Member

ViestiKirjoittaja Tiia » 27 Elo 2009, 22:31

Itselläni on ollut sekä naaras että urospuolisia siilejä. En ole mitään eroa huomannut luonteiden välillä.

Siilin hampaat on terävät, se saattaa vain vähän näykkästä (mikä ei kauheasti satu) tai sitten ottaa täydellisen lukkopurennan eikä laske irti ennen kuin itse haluaa. Jälkimmäinen sattuu kyllä mutta kyllä sen kestää. Missään nimessä ei pidä alkaa repimään hampaiden välissä olevaa ihokohtaa pois siilin suusta, siili nappaa vielä tiukemmin kiinni..
Se että miten paljon sattuu on riippuvainen siitä, kuinka alhainen/korkea kipukynnys on..

Siiliä pitäisi käsitellä ilman hanskoja, siili tottuu siten hajuusi..Alussa käsiin saattaa sattua, riippuu onko siili piikkipallona vai ei, mutta kädet kyllä tottuu nopeasti.
Tiia
Member

ViestiKirjoittaja Stafu » 28 Elo 2009, 16:59

Eipä sitten kai tuo siilin purema kovinkaan paljon satu, verrattuna näihin kun gerbiilien puremia joskus sattunut tulemaan tai koiramme ovat vahingossa purreet.

Sitä mietin tarvitseeko siili purua? tai jotain puuhaketta? Haiskahtavatko siilit silti, vaikka ihan jos normaalisti siivoa kakat ja muut? Voiko siiliä pitää vapaana ihan vapaasti huoneessa?
Stafu
New member

ViestiKirjoittaja eve_ » 28 Elo 2009, 18:52

Siili ei tarvitse purua yms. kuiviketta . Siilin asuntoon kannattaa laittaa fleeceä, josta se yleensä tekee pesän nukkumapaikasi yms. Asumuksen aluseksi voi laittaa ihan sanomalehteä. Meillä on alusena muovifroteeta , joka vie saman asian kuin sanomalehti .
Juoksupyörän alla meillä on kyllä sanomalehtiä, koska se on helpompi vaihtaa kuin pestä muovifrotee . Siilit kun yleensä tekevät tarpeensa juoksupyörään :)

Siili ei haise juurikaan , verrattuna jyrsiöihin . Jos muistat siivota tarpeet päivittäin. Siiliä voi pitää vapaana ja kannattaakin antaa sen jaloitella . Jos sille ei voi omaa huonetta tarjota , niin olisi suositeltavaa, että siili pääsisi muutamaksi tunniksi illalla jaloittelemaan . Sitä ennen kuitenkin on tarkistettava, että kaikki paikat on tehty siiliystävällisiksi .

Lisää hyvää tietoa kannattaa lukea täältä yhdistyksen sivuilta ja kasvattajien nettisivuilta (löytyvät vasemmasta laidasta kohdasta
"kasvattajat" ) . Toivottavasti oli apua ! :)
eve_
Member

ViestiKirjoittaja Kutri » 28 Elo 2009, 20:17

Siilin ominaisuustuoksu ei ole mielestäni pahanhajuinen vain ulosteet ja virtsa haisee. Purua ei siileille missään tapauksessa saa laittaa vaan juuri esim. sanomalehti ajaa asian ihan hyvin. Sen sijaan kannattaa antaa siilille mahdollisuus hiekkakylpyihin ja laittaa siis katollisen kylpyastian tai parikin niin siili voi käydä myös "vessassa" hiekkalaatikossa. :) Kannattaa antaa niin paljon jaloittelumahdollisuutta siilille kuin vaan vaan mahdollista sillä siili tarvitsee paljon liikuntaa. Sen vuoksi ne tarvitsevat asumuspinta-alaa sen 1 neliöö vähintään ja mieluummin 2 neliötä! :)
Kutri
Member

ViestiKirjoittaja Janski » 29 Elo 2009, 17:18

olen kyllä täysin samaa mieltä kutrin kanssa, kakka kyllä voi hieman tuoksahtaa :S Mutta juoksupyörän melkein nyt joka päivä peseeki, niin siinä se lähtee :) niin ja tuo haju on mielestäni vähän "tottumuskysymys". Itse en haista juurikaan mitään siilin kanssa samassa huoneessa (siis kakan hajua), mutta siskon tullesa paikalle tulee varmasti kommenttia sulohajuista.
Janski
Member

ViestiKirjoittaja Kutri » 29 Elo 2009, 18:30

Ja vielä tuosta siilin ominaistuoksusta niin olen huomannut että jokaisella siilillä on oma ominaistuoksu kuten ihmisilläkin. Meillä kumpikin siili tuoksuu erilaiselle jos nokan tunkee lähelle ja nuuhkii. On ollut myös hoitosiiliä ja sekin tuoksui ihan erilaiselle. Ominaistuoksu ei haise ulosteelle tai virtsalle jos siili on puhdas. Meillä tyty tuoksuu aika hyvälle mielestäni ja monta kertaa nuuskuttelenkin sitä ja tungen nenänpäätä nassuun kiinni. Tuota ei tosin kannata kokeilla ihan jokaisen siilin kanssa ellei ole ihan varma siitä ettei saa nenään pieniä reikiä. :)
Kutri
Member

ViestiKirjoittaja Tapsu » 29 Elo 2009, 18:35

Minulla on kokemusta vain kahdesta siilistä, mutta erilaiselta ovat tuoksuneet ja muutenkin ovat tavoiltaa aika erilasia. Yhtä ihania kyllä kumpikin.
Tuore pökäle tuoksahtaa, mutta kuivuttuaan ei, minun mielestäni.
Tapsu
Member

ViestiKirjoittaja Stafu » 13 Syys 2009, 12:36

juu, kiitos vinkeistä
Stafu
New member

Paluu Siilikeskustelu