Apua siilin valintaan

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Apua siilin valintaan

ViestiKirjoittaja mjarru » 28 Syys 2009, 14:57

minulle tarjottiinkohtuu hinnalla 2v tyttö siliä, se aluksi toki voi puhista, mutta otan sen silti syliin, kannattisiko se ottaa ekaksi siiliksi vaiko pentu???

<em>mode muokkasi otsikkoa kuvaavammaksi</em>
mjarru
Member

ViestiKirjoittaja Nocu » 28 Syys 2009, 22:03

Allraittis... Vastailen nyt tässä useampaan tekemääsi topikkiin, sekä annan muutamia vinkkejä.

-Elikkäs siili VOI sopia 12 vuotiaalle, riippuen kuinka paljon ko.henkilöllä halua pitää lemmikistään huolta. Onko vanhemmat mukana hoitamisessa ja ymmärtääkö henkilö oikeasti mihin on ryhtymässä? Itse olen nähnyt liikaa nuorten hankkimien lemmikkien heitteillejättöjä, että hiukan skeptisesti olen itse asian suhteen liikenteessä. Mutta kuten sanottua, makuasia.

-Siileillä ei ole pentuja vaan poikasia/poikueita (pilkun viilausta).

-Meiltä löytyy alle vuoden vanha siiliherra. Viittä nuorempaa sisarusta aikanaan hoitaneena voinen rehellisesti sanoa, ettei siilin kanssa eläminen ole maailman helpointa. Osittain verrannollista lasten hoitoon. Vaikkakin erittäin palkitsevaa puuhaa onkin :D

-Kyllä sitä itselläkin alussa oli paniikkia kun siili ripuloi tai kun kompuroi juoksupyörässä. Onneksi kasvattaja oli erittäin halukas opastamaan ja lopulta selvisi, että melko normaalia tuollaiset kommellukset / "oireet" ovat.

-Mitä hintaan tulee, itse olisin valmis äänestämään vaikka hintojen nostosta 400-500euron luokkaan. Ja sen olisin ollut aikanaan valmis maksamaankin. En tosiaankaan halua koskaan kuulla kun joku on hankkinut siilin ja "kyllästyy"... Niinkuin hamstereille, gerbiileille, kissoille, kaloille ja muille eläinkunnan ihanuuksille aika ajoin käy :'(

-Neuvo foorumien suhteen: ÄLÄ tee kahtakymmentä eri aihetta, joissa jokaisessa kysyt eri asiaa. Tee mieluummin yksi kysymyksillä täytetty aihe. Myös hyvänä vinkkinä voin antaa "ETSI"-toiminnon. Eli koita ihmeessä käydä läpi vanhoja keskusteluja, niissä löytyy vastaus varmasti jokaiseen tähän mennessä tekemääsi kysymykseen. (Olet luonut ainakin yhdeksän aihetta, jotka hyvin olisi voinut yhdistää yhdeksi aiheeksi).

-Lue myös foorumin säännöt @ <a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/netiketti.html" target="_blank">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/netiketti.html</a>

-Itse neuvoisin ennen siilin hankkimista liittymään Siiliyhdistykseen. Koittaa järjestää aikaa sen verran, että perheen kanssa osallistuisitte Tuffareille tai vastaavaan tapahtumaan. Ja ihan kasvotusten tiedustelemaan kyseisistä lemmikeistä ja näkemään vähän millaisesta eläimestä on kyse.

-Voisit myös tiedustella tarkemmin tuon 2v tyttösiilin tilannetta, josko lemmikin omistaja olisi halukas "vuokraamaan" lemmikin sinulle viikoksi tai kahdeksi. Jolloin näkisit vähän millaista siilistin arki oikein on.

-Ja kuten varmaan olet huomannut, ihmisten on ollut vaikeata vastata aiheisiin joita olet luonut.. Eli käytä aiheiden luomiseen aikaa enemmän kuin 1-2minuuttia. Mieti tarkkaan, millaisen kuvan itsestäsi olet luomassa muille, sillä se "status" tulee seuraamaan sinua pitkään. Ja tällä hetkellä itsestäsi luoma kuva ei ole välttämättä kaikkein parhain.

Toivottavasti et nyt lannistu saamastasi palautteesta. Täällä foorumeilla vaan aika-ajoittain on havaittavissa ollut astetta agressiivisempaa/hyökkäävää käytöstä uusia siilistejä kohtaan.

Kyseinen käytös kun on saattanut vaikuttaa monien päätökseen jättää lemmikkisiili hankkimatta.

Se on hyvä, että kyselet paljon ennen lemmikin hankintaa. Mieluummin niin, kuin haparoiva alku siilistinä.

Mutta harkitse silti tarkkaan ja hartaasti ennen lopullisen päätöksen tekoa. Siili on kuitenkin kuin pikkulapsi, joka kaipaa huomiota ja huolenpitoa JOKA päivä.
Nocu
Member

ViestiKirjoittaja Luttana » 28 Syys 2009, 22:07

Kiitos Nocu vastauksestasi...Tässä oli oikeanlaista foorumihenkeä mukana :)
Luttana
Member

ViestiKirjoittaja mjarru » 29 Syys 2009, 08:20

Kiitos Nocu! Anteeksi kaikille, että olen niin monta foorumia tehny... Jos vaikutan ihmiseltä, joka ei osaa huolehtia, olette väärässä, sillä minulla on koira,kissa, ollut hamsterita ja lintuja, mutta ei siiliä. Äidin kanssa ollaan juteltu ja sovittu ja asiasta, kiitos vinkeistä! ps. Saako nuita omia kirjoittamia palstoja pois???
mjarru
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 29 Syys 2009, 09:35

Aloitettuja aiheita, keskustelua tai viestiketjuja, mitä nimeä nyt haluaakaan käyttää (foorumejahan et ole aloittanut) ei saa foorumilta itse poistettua. Moderaattorit pystyvät niitä poistamaan, mutta ilman painavaa syytä = asiaton tai sääntöjen vastainen sisältö ei aloitettuja ketjuja lähdetä poistamaan.

Eli kaikki kirjoittamasi pysyy täällä niin pitkään kuin foorumi on käytössä. Tämä kannattaa kaikkien muistaa omalla kohdalla. Itsekin on tullut alkuaikoina kirjoiteltua kaikkea sellaista mitä en enää nykyään punastelematta lukea - mutta sitä se on. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää :)

Olet ollut huomattavan innokas uusien aiheiden aloittaja ja kirjoittelija, tämä on ymmärrettävää varsinkin nuorempien ihmisten kohdalla, kun innostutaan uudesta asiasta. Mutta, jotta palsta ei täyttyisi ns. turhista uusista aloituksista, painotan lämpimästä opettelemaan haun käyttöä ja etsimään jo olemassa olevista ketjuista vastauksia kysymyksiisi. Mikäli etsinnästä huolimatta ei vastausta löydy, silloin on ihan hyvä tehdä uusi aihe asiasta.

Olethan muuten muistanut lukea tuon vasemman reunan Tietoa siileistä osion läpi? Sieltä löytyy kaikenkattavaa tietoa kaikesta siileihin liittyen.

Siirsin tämän keskustelun sopivammalle alueelle foorumilla. Tähänkin kannattaa kiinnittää huomiota, kun aloittaa uuden aiheen, siis siihen, että mille alueelle aihe oikeasti kuuluu. Tämäkin oli kasvatus alueella, eikä tämä nyt oikein kasvatus asioihin kuulu.
Kaisa
Member

Paluu Siilikeskustelu