Surullinen tuonti siili tapaus

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja lafleur » 30 Syys 2009, 03:07

Voi kamala! Reino parka. Mä en osaa vastata tohon loisasiaan, toivottavasti eivät leviä.

Tarjoan mieluusti kaiken mahdollisen avun mitä voin antaa tuon akan nitistämiseen. Se on ainoa mitä tässä voi enää tehdä, että pistetään niin pahasti kapuloita rattaisiin ja kuraa niskaan että toivottavasti muuttaa tapansa. Eihän siitä mitään takeita ole, että asiaan saataisi muutosta, mutta aina täytyy yrittää. Istumalla ja nöyrtymällä ei ainakaan mitään saada aikaiseksi.
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 30 Syys 2009, 08:30

Osanottoja Reinon kuoleman johdosta. Aivan kamala loppu, kun ei kumpikaan selvinnyt. Tukea ja neuvoja saat kyllä meiltä, jos haluat. Jos vain pystymme auttamaan mitenkään??

Loisista: kuvauksesi viittaa hilsepunkkiin, jotka ovat pieniä vaaleita (kellertäviäkin) pisteitä, ne liikkuvat yleensä naamalla, korvissa ja kuonolla, ja ne havaitsee tarkasti tuijottamalla ihan paljaalla silmällä.
Hilsepunkki on varmasti yleisin ulkoloinen ja niitä on todella monella siilillä syntymästä asti, mutta ne ns. aktivoituvat, kun eläin on heikko.
Tällöin ne pääsevät myös lisääntymään kovasti. Todennäköisesti siilit ovat saaneet punkit vanhemmiltaan.

Hilsepunkki ei tartu ihmiseen ja kun sen lähde kuolee, myös punkit kuolevat muutaman päivän sisällä. Tosin ne tarttuvat kyllä koiriin ja kissoihin ym karvaisiin, matelijoista en tiedä.. en usko.

Muista ulkoloisista voit lukea täältä: <a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/wiki/index.php?id=26" target="_blank">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/wiki/index.php?id=26</a>

Jos epäilyttää, Reino kannattaisi tutkituttaa. Näin myös matelijat voidaan suojata, tosin luulen, että ne eivät näitä tartuntoja saa.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Soili » 30 Syys 2009, 12:25

Todella sydäntäraastavaa, osanottoni. Toivottavasti kuitenkin ajan kanssa muutat mieltäsi siilistä ja nämä ikävät muistot pyyhkiytyvät pois.
Soili
Member

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 30 Syys 2009, 13:09

Kamala tarina, ei löydy edes sanoja ihan heti.
Osanottomme ja jaksamista Danille.
Tarja T ja Siiri
Member

ViestiKirjoittaja Sam » 30 Syys 2009, 16:50

Osanotto siilejen menetyksestä!

Siilit olisi pitänyt lähettää Eviraan tutkittavaksi.
Soittamalla nytten Johanna Rauliolle saat parhaimman vastauksen asiaa!

Tässä tietoa hieman:
<a href="http://www.herpetomania.fi/lehti/PL-loiset.shtml" target="_blank" rel="nofollow">http://www.herpetomania.fi/lehti/PL-loiset.shtml</a>
Sam
Member

ViestiKirjoittaja Tapsu » 30 Syys 2009, 20:51

Todella surullinen tarina pienten siilien kannalta, todella kurjaa, että joutuivat näin kärsimään.
Osanotto Danille ymmärrettävästi ja syystä olet sekä surullinen että vihainen.
Tapsu
Member

ViestiKirjoittaja Tapsu » 30 Syys 2009, 20:56

Minua kiinnostaisi kysyä noin ylipäätään, että lähetetäänkö eläimiä ulkomaisilta kasvattajilta pahvilaatikossa? Aivan kuin esineitä, mutta tämä voi vain olla tietämättömän ihmettelyä.
Minä olen ajatellut, että ne, jotka hakevat siilinsä ulkomaisilta kasvattajilta hakevat ne itse, mutta ei kai se niin mene, jos nyt vaikka hankkii siilin USA:sta ei ehkä itse mene sitä hakemaan.
Toisaalta voi miettiä, kannattaako niin pitkien kuljetusten vuoksi hankkia eläimiä niin kaukaa?Miten voi vakuuttua siitä, että eläimiä kuljetetaan hyvin, jos ne tulevat vain rahtina?
Tässä Danin tapauksessa on ilmeisesti lähetetty sairaita siilejä, mutta kuinkahan niiden matkakin on mennyt?
Tapsu
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 30 Syys 2009, 21:22

Danin tapauksessa on toimittu täysin väärin: kahta siiliä ei saa laittaa samana boksiin, tämä pitäisi jokaisen kasvattajan tietää. Saati urosta ja naarasta. Sen lisäksi ovat luultavasti kantaneet jotain loisia, jotka pahentuneet heikkokuntoisilla siileillä.

Tämän vuoksi ei kovin moni eläinkauppasiilikään ole kovin hyvässä kunnossa ollut... ainakin niistä, mitä olen itse nähnyt.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Dani » 30 Syys 2009, 22:57

Näitä ei siis kyllä lähetetty minulle, vaan ystäväni haki ne Saksasta, hän ei kuitenkaan ole mikään siili asiantuntia eikä nähnyt niissä mitään vikaa (varsinkaan kun tarkisti ne Hammin matelijamessuilla tuhansien ihmisten keskellä pienessä tilassa).

Minä nyt täällä pelkään, että niitä loisi on minussa ja perheessäni, sitäkin mietin, että kun meille on tulossa 3vk päästä koiran pentu hoitoon, ettei ne siihen pääsisi enää tarttumaan?
Terra on desifioitu kyllä 90% etikalla ja kuumahyöryllä, sekä viety ulos.

Raulio ei vastannut tänään...yrittelen myöhemmin uudestaan.
Dani
Member

ViestiKirjoittaja Tapsu » 01 Loka 2009, 21:08

Silloin kun kasvattaminen on pelkkä bisnes, tapahtuu tälläistä.
Luottakaamme tuttuhin suomalasiiin tai hyväksi todettuihin ulkomaalasiiin kasvattajiin eläinlajista riippumatta!
Se on eläinten oikeus!
Tapsu
Member

ViestiKirjoittaja Katinka » 02 Loka 2009, 11:18

Voi elämä miten kamala juttu! Kestää aikansa ennenkuin tuollaisesta toipuu :( Voimia nyt sinne ja toivotaan että koiruli tuo iloa elämään!
Katinka
Member

Edellinen

Paluu Siilikeskustelu