Minä, siili ja allergiani

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Tansu » 06 Elo 2009, 12:47

Mä oon allerginen jyrsiöille ja sen takii mun piti luopuu mun marsusta. Koirille tai kissoille en ole allerginen ja koira meillä onkin. siilin haluaisin ja olen näitä allergioita miettinyt. Uskon kuitenkin ettei aiheuttaisi mulle mitään mutta täytyy koittaa ensin tutustumalla siiliin.
Tansu
New member

ViestiKirjoittaja Sam » 06 Elo 2009, 13:40

^^ Aiheuttivatko puru ja heinä allergiaa? Koska usein ne aiheuttavat allergiaa, eivätkä itse eläin välttämättä. Jos asia on näin silloin siili voi sopia sinulle hyvinkin lemmikiksi. Meille voi tulla tutustumaan lajiin kyllä.
Sam
Member

ViestiKirjoittaja PIRRE » 06 Elo 2009, 22:37

Täällä Tampereellakin on muutamia kasvattajia jotka mielellään esittelevät sinulle siilejään. Meilläkin on käynyt ihmisiä tutustumassa piikikkäisiimme :) Minäkin olen allerginen heinän pölylle sekä kissoille sekä useimmille koiraroduille. Siilejä meillä on ollut yli 5 vuotta ja ne eivät aiheuta minulle allergiaa, mutta kohta 17 vuotias tyttäreni on niille allergisoitunut ihan lähiaikoina, että allergia saattaa puhjeta vasta vuosienkin päästä.
PIRRE
Member

ViestiKirjoittaja Tanjuk » 09 Elo 2009, 12:07

Vaikka muuton jälkeen oma allergia/astmani on muutoin ollut lähes oireeton, on tilanne siilien kohdalla mennyt niin kurjaksi etten pysty edes fleecen kanssa koskemaan siileihin enää:/ Hengitystieoireet ovat niin rajut että en voi edes avata siilikaappeja ilman oireita. Masentavaa.

Hoitovastuu on siirtynyt täysin miehelleni, joka ei ole erityisemmin siilifani, millään en haluaisi siileistä luopua mutta vähän kurjalta tuntuu sekin että joku muu joutuu hoitamaan _minun_ lemmikkini vastentahtoisesti...

Nyt ollaankin sen moraalisen ongelman edessä: luopuako vai ei?
Siilit ovat mulle tosi rakkaita, en haluaisi millään niitä pois antaa.
Niiden hoitamisessa on kuitenkin jonkunverran hommaa, ja huono omatunto kolkuttelee jatkuvasti kun ei itse voi niistä huolehtia...
Huoh.
Onko kenelläkään muulla ollut samanlainen tilanne ja miten siitä olette selvinneet?

-Tanja, Aku ja Susse
Tanjuk
Member

ViestiKirjoittaja Sam » 09 Elo 2009, 14:56

^^ Itse jouduin myymään jyrsiä kasvatukseni pois. Tämä oli todella vaikeaa koska olin vuodesta 1988 kasvattanut. Siitä on aikaa nytten noin 6 vuotta. Luopuminen on vaikeaa mutta pahempaa on elää sairaana ja saada pahoja oireita.

Siilit ovat meille sopineet, ajan myötä voi tulla kyllä allergiseksi. Mutta toivotaan että en tule ja saan kasvattaa tätä ihanaa lajia.

Voimia sinulle lemmikin luopumiseen, toivottavasti löydät hyvän ja rakastavan kodin. Sinulle voi sopia jokin muu eläinlaji lemmikiksi. Joten ota selvää onko sinulla mahdollista pitää jotain muuta lajia lemmikkinä.
Sam
Member

ViestiKirjoittaja Tanjuk » 09 Elo 2009, 15:22

Kiitos Sam.
Meillä on kyllä muitakin lemmikkejä, joten siitä ei ole kiinni.
Silti vaan nuista piikikkäistä luopuminen tuntuu ihan mahdottomalta:(
Tanjuk
Member

ViestiKirjoittaja Pihla » 18 Kesä 2010, 16:27

Minulla tuntuu olevan allergiaa vähän joka sorttista (olen nyt töissä kaupungilla kunnossapidossa, eli nurmikot, pensaat puut, yms.) ja sain viikko sitten jo allergisen kohtauksen. Vielä ei selvää mistä se lopulta on aiheutunut. Todettujakin allergioita on.

Siiliä kuitenkin kaipaisi kovastikin. Olisikohan mahdollista kyläillä jollakulla kasvattajalla/siilien omistajalla (kunhan tämän hetkin ihottuma hellittää) kokeilemaan muutamaankin kertaan oloa siilien kanssa ja tarkkailla mahdollisia reaktioita? Kuinka mielellään kasvattaja on muuten edes myymässä siiliä kotiin, jossa saattaisi olla mahdollisuus allergisoitumiseen?
Pihla
New member

ViestiKirjoittaja Sam » 18 Kesä 2010, 16:59

Pihla: Asumme Hyvinkään suunnalla, tervetuloa katsomaan meidän siilejä. soile.kokkonen @ gmail.com

Minulla on kokemuksia ja kerron mielelläni lisää allergiasta ja siileistä.
Sam
Member

ViestiKirjoittaja Pihla » 18 Kesä 2010, 17:12

Asun Tampereella, eli jos tässä lähellä olisi joku. Kuitenkin tulen mielelläni <strong>Sam</strong>:n luo käymään, jos joskus jollain reissulla on sopivasti matkanvarrella ja molemmille ajankohta sopii. Sähköpostia voisin muutenkin laittaa, jos noista allergia asioista vois senkin kautta puhua. :)
Pihla
New member

ViestiKirjoittaja Sam » 18 Kesä 2010, 17:31

<a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/kasvattajat.html" target="_blank">URL</a>

^ Ota yhteyttä kasvattajiin jotka asuvat siellä, uskon heidän mielellään neuvoman sinua. ;)
Sam
Member

ViestiKirjoittaja Pihla » 18 Kesä 2010, 18:53

Kas kun ei heti tullut mieleen. :) Kiitos Sam!
Pihla
New member

ViestiKirjoittaja Sam » 18 Kesä 2010, 19:00

Ei mitään, suosittelen ostamaan siilin luotettavalta ja tunnetulta kasvattajalta. ;)
Sam
Member

ViestiKirjoittaja PIRRE » 18 Kesä 2010, 23:50

Meille saa tulla tutustumaan siileihin ja asumme tampereella.
puh.0400 967498/ Birgit
PIRRE
Member

ViestiKirjoittaja Valkoinenhai » 27 Helmi 2011, 04:47

Meillä ei ollut eläimiä aikoihin ennen Nemoa, muistaakseni akvaariokaloja oli, mutta nekin vietiin myöhemmin pois, koska olin niillekin niin allerginen. Kaiken kaikkiaan olen lapsesta saakka sairastanut astmaa sekä laajoja ruoka-aine- ja eläinallergioita. Vielä muutama vuosi sitten lemmikin hankkiminen ei olisi tullut kuuloonkaan.

Nemo tuli meille viime syksynä pitkälti kokeilumielessä. Meitä kuitenkin lykästi, sillä käytännössä kokonaan astmaattinen/allerginen perheeni ei reagoinut Nemon hajuihin ollenkaan. Olemme toki minimoineet allergisoivat asiat, kuten heinät ym. purut, siistimme usein huonetta, jossa Nemo-siili asuu ja niin edelleen.

Itselleni oireita ei ole tullut minkäänlaisia. Ei nuhaa, hengenahdistusta, punoitusta, kutinaa: ei mitään. En silti menisi sanomaan, että siili on täysin allergeeniton. Meitähän on kuitenkin niin moneksi. Mutta omalla kohdalla siili ei ole aiheuttanut mitään allergia-oireita. Liekö syynä myös se, että kyseessä on pieni eläin, jonka jätöksetkään eivät haise samalla tavalla kuin esim. rotalla.
Valkoinenhai
New member

ViestiKirjoittaja tini » 27 Helmi 2011, 10:51

Hajuhan ei ole se, mille ihmiset allergisoituvat eläimissä, vaan erilaiset eritteet kuten sylki, virtsa, hilse, ym. :)
Hyvä, ettei allergiaa ole ilmennyt ja toivottavasti ei ilmenekään!
Monesti allergiat vaan on täysin ennalta arvaamattomia ja usein siiliallergiakin kehittyy vasta ajan kanssa. Moni siilisti on allergisoitunut vasta vuosien siilin omistamisen jälkeen.
tini
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu