Olen aina pitänyt siileistä, mutta tässä lähiaikoina siilirakkauteni roihahti liekkiin jututettuani hiukan erästä siilistiä, joka oli esittelemässä siilipojuaan Jumbon Faunattaressa. Nyt olen kolunnut netistä rutkasti siilitietoutta, näen siiliaiheisia unia ja kinuan omaa pientä piikkipalloa vanhemmilta (eivät niin innoissaan asiasta). Minua askarruttaa kuitenkin muutama asia. Voisiko joku olla kiltti ja vastata kysymyksiini?
1. Tarvitseeko siiliä rokottaa?
2. Milloin/miten siili ruokitaan? Kipataanko kaikki sapuskat kippoon johonkin tiettyyn kellonaikaan ja annetaan olla siinä kunnes siili ne syö, vai ruokitaanko sitä pienin annoksin pitkin päivää?
3. Sopiiko siili ensikertalaisen lemmikiksi? Itselläni ei ole nimittäin kokemusta lemmikeistä - paitsi kissoista, mutta olin silloin parivuotias kun niitä meidän perheessämme oli, joten en muista mitään. Olen kuitenkin valmis ottamaan vastuun siilistäni ja ymmärrän, ettei se ole lelu, jonka tarpeita voi laiminlyödä.
4. Aiheuttaako siili allergiaa (isäni on eläinallergikko), jos allerginen ihminen ei kosketa sitä eikä vietä paljoa aikaa siilin asuttamassa huoneessa?
Siinä oli ainakin muutama pohtimani seikka. Kiitokset jo etukäteen niille niille, jotka <u>toivottavasti</u> vastaavat!