Kirjoittaja Katri » 13 Huhti 2004, 21:25
Pakko ottaa osaa tähän keskusteluun.
<br>Olen itse enemmän kiinnostunut eläimistä kuin ihmisistä. Pidän itseäni ihan oikeana eläintenystävänä, josta on tullut ihan hyvä koiranomistaja, vaikka kriteerini ovat korkealla.
<br>Mutta silti nuorempi koiristamme on hankittu osamaksulla, kahdessa erässä maksaen. Kasvattaja on oikea eläinihminen hänkin ja hänen mielestään oli tärkeämpää saada koiralle sopiva koti kuin että hän saa rahat heti. Näin lemmikinhankkijan näkökulmasta asian voisi ajatella myös niin, että kasvattaja, joka ei ole valmis neuvottelemaan maksuehdoista, onkin kiinnostunut vaan nettoamaan lemmikinkasvatuksella.
<br>Tosin, Marian tapauksessa ostajaehdokas aloitti todella typerästi, joten ymmärrän hänen reaktionsa täysin. Toisaalta, jos ostaja vaikka halusi tehdä oman tilanteensa heti selväksi eikä ensin käydä pitkiä keskusteluja ja kun kaikki alkaa olla valmiina niin sitten homma kariutuisi viime metrillä tähän maksuasiaan. Ylipäätään poikasista luopuminen ja niiden luottaminen vieraille ihmisille on varmasti kauheaa (tästä syystä en ole itse vakavasti harkinnut koirankasvatusta, kukaan ei taitaisi kelvata...).
<br>Yritän tällä nyt sanoa sitä, että tilapäinen likviditeettiongelma ei tee jostakusta huonompaa lemmikinomistajaa kuin siitä, jolla on mahdollisuus laittaa eurot heti riviin. Tärkeintähän on kuitenkin, että siili saa kodin, jossa sille tarjotaan sopiva fyysinen elinympäristö ja sen erityistarpeet ja lajityypillinen käytös tunnetaan ja otetaan huomioon. Sitä kun ei paksukaan lompakko takaa.
<br>Tuli tässä samalla mieleen, että minkä takia muuten siilisteillä on siilijono eikä esim. koirapiireissä yleistä "pentuvälitystä"? Yhdistykselle ilmoitettaisiin tulossa olevat (yhdistyksen kriteerit täyttävät) poikueet ja ostajaehdokkaat saisivat eri kasvattajien yhteystiedot yhdistyksestä. Sitten kun kasvattajalla ei enää ole poikasia, hän ilmoittaa yhdistyksen poikasvälittäjälle/listanpitäjälle, että kaik o mänt. Näin ostajilla ja myyjillä olisi vähän väljemmät vedet kun esim. ostajat tietäisivät kaikista myyjistä ja pystyisivät helpommin ottamaan yhteyttä jo ennen siilin hankintaa. Minä halusin varmistua koirani kasvattajasta ja me olimme n. vuoden yhteydessä ennen kuin koira tuli. Noh, nykyinen systeemi ei varmasti ole huono, mutta minusta jotenkin erikoinen, en ole moiseen aiemmin törmännyt.