Kirjoittaja Sinikka » 08 Touko 2004, 21:13
Kuten tuossa aikaisemmin totesin, en lähtisi kokeilemaan kahden albiinon yhdistämistä. Onneksi minun ei tarvitsekkaan, sillä minulla on pari suklaanväristä siilityttöä, jotka saavat albiinouroksen kanssa albiinoja poikasia, tälläkin hetkellä niitä on kaksi kasvamassa.Kuten sanottu, albinismi ei ole luonnollista, kun sellainen ilmenee, se on jonkinlainen virhe. Noissa suoraan Afriikasta tulleissa siileissä en ole kuullut albiinoja olleen mukana, mutta näissä Amerikassa ja esim. Tanskassa, kuten Suomessakin kasvatetuissa sitä esiintyy, koska sitä on ehkä yritetty oikein jalostaa: Kahden albiinon yhdistämisessä saattaa piillä vaikka mitä vaaroja, viittaan taas koiriin, kun ne ovat minulle niin tuttuja ja samoin niiden jalostustyö: Kiinan harjakoirissa on kahta tyyppiä eli naku, jolla ei ole kuin karvatupsu päässä ja hännässä, muuten se on täysin kalju, sekä puuterihuisku, jolla on vahva karvapeite. Kun kiinan harjakoiria yhdistetään, kahta nakua ei koskaan saa laittaa yhteen, koska silloin kaikki pennut kuolevat eli karvattomuuteen liittyy letaaligeeni.Naku + puuterihuisku, niin sieltä tulee sitten nakuja ja puuterihuiskuja. Dalmatiankoirillahan syntyy aina silloin tällöin kuuroja pentuja, samoin jos yhdistää kaksi piedia ranskanbulldoggia.
<br>Periytyykö joku siileillä esiintyvä sairaus nimenomaan albiinovärin mukana? Siihen tuskin kukaan vielä pystyy vastaamaan , siilikasvatus on vasta niin alussa. Miksi se ei sitten ilmene kaikilla albiinoilla ? Ehkä tuo perustuu siihen, että värigeenejä on kaikilla lajeilla niin valtavasti, joten ilmiasultaan albiino ei ehkä olekkaan perinnöltään "täysin puhdas albiino", vaan sillä on muita geenejä estämässä näiden sairauksien puhkeamisen. Albiino + albiino on jo sitten aivan toinen asia, sieltä kahdentuu jo niin paljon samoja geenejä. Siis, tämä on minun mielipiteeni, genetiikka on kiehtova aihe! Jokainen saa tehdä omien ajatustensa mukaan, koska myös vastaa omista tekemisistään! Mot.